Mișcările de bază ale ochilor

Mișcările de bază ale ochilor

Abilitățile oculomotorii

Din punct de vedere tehnic, controlul mișcărilor ochilor se numește abilitate oculomotorie.  Această abilitate este esențială pentru orice activitate, de la sport până la lectură.

Abilitățile oculomotorii ne permit să lovim o minge de baseball sau să urmărim o linie de text, fără a ne pierde locul.

La școală, dacă un copil nu poate urmări, fără probleme, textul, de la un cuvânt la altul, cititul suferă și înțelegerea scade pe măsură ce cuvintele se mișcă și sensul textului devine confuz.

Semnele de dificultate a urmăririi unui text includ:

  • pierderea frecventă a locului,
  • săritul peste sau transpunerea unor cuvinte,
  • omiterea unor linii întregi,
  • utilizarea degetului pentru a urmări textul,
  • mișcarea capului, mai degrabă decât a ochilor,
  • înțelegerea slabă din cauza perceperii textului amestecat.

Există trei tipuri de mișcări de bază ale ochilor:

  1. Fixarea: capacitatea de a ne menține ochii in poziție constanta, fără a-i deplasa de pe țintă
  2. Sacada: capacitatea ochilor noștri de a face „salturi” precise, pe măsură ce schimbăm țintele
  3. Urmărirea: capacitatea ochilor noștri de a urmări o țintă în mișcare

 

Fixarea

Fixarea este cea mai importantă abilitate de mișcare a ochilor.

Capacitatea de fixare ne permite să menținem o privire constantă, fără ca ochii noștri să se miște involuntar de pe țintă.  Acest lucru permite ca imaginile care „intră” în ochi să fie centrate pe fovee. Foveea este acea parte a retinei care ne oferă cea mai clară vedere.

Fără capacitatea de a fixa, imaginile vor fi neclare și confuze.

Înțelegerea a ceea ce citim suferă dacă ochii se mișcă involuntar de pe text, ca urmare cuvintele citite pur si simplu se mișcă sau sar.

Abilitățile neadecvate de fixare trebuie abordate și tratate întotdeauna la începutul unui program de terapie, înainte de a se încerca alte tehnici oculomotorii, deoarece pe capacitatea de fixare se „construiesc” celelalte abilități.

 

Sacadele

Sacadele sunt salturi bruște, cu schimbarea rapidă, voluntară a fixării de la un obiect la altul.   Sacadele implică orice schimbare a privirii, cum ar fi de la semnul rutier la vitezometru, de la tablă la carte, de la notițe la ecranul computerului etc.

În timpul lecturii, mișcările sacadice exacte sunt extrem de importante.  Ochii trebuie să se deplaseze de la stânga la dreapta de-a lungul unei linii drepte, fără a se abate și fără a devia la rândurile învecinate.  În plus, atunci când ajungem la sfârșitul unei linii, ochii noștri trebuie să facă o întoarcere dificilă înapoi, la începutul următoarei linii.  Daca un copil nu poate controla aceste mișcări ale ochilor, își va pierde locul în text și, ca urmare, înțelegerea textului devine o problemă.

Capacitatea de a face sacade precise implică o coordonare foarte exactă

între sistemele noastre vizuale, central și periferic.

 

Vederea noastră centrală procesează ceea ce privim în detaliu și definește ceea ce vedem (răspunde la întrebarea „ce este?”).

Vederea periferică localizează simultan următoarea țintă pentru a ne spune unde să ne îndreptăm privirea în timpul următoarei sacade (răspunde la întrebarea „unde este?”).

Dacă nu există o integrare continuă, fluidă, simultană între cele două sisteme, mișcările sacadice ale ochilor vor fi slabe.

 

Urmăririle

Mișcările de urmărire ale ochilor sunt folosite pentru a urma o țintă în mișcare. Ele sunt deosebit de importante în special în timpul condusului și în sport.

Mișcările de urmărire precise și netede ale ochilor ne permit să facem judecăți spațiale cu privire la viteza și poziția țintei în mișcare.

 

Pentru a evalua mișcările de urmărire, părinții pot muta aleatoriu o țintă mică de aproximativ 20 de centimetri în fața ochilor copilului, analizând cu atenție următoarele aspecte:

  • Capul se mișcă odată cu ochii?
  • Cât de precise sunt mișcările stânga-dreapta, sus-jos, axa z și rotațiile?
  • Copilul se clatină în anumite poziții ale privirii?
  • Cât de repede corectează erorile de urmărire?
  • Copilul este tensionat, rigid sau pare descurcăreț? Are nevoie de încurajare pentru a finaliza sarcina, indicând că depune efort în acest scop?
  • Precizia urmăririi scade odată cu trecerea timpului?

În cazul în care copilul dumneavoastră are greutăți în a realiza activitățile menționate, este posibil să aibă o problemă de vedere nedepistată.  Consultați medicul oftalmolog sau un optometrist cu experiență în evaluarea problemelor de învățare legate de vedere.

 

 

Sursa: www.eyecanlearn.com

 

Articole create 36

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articole similare

Începe să tastezi termenul de căutare mai sus și apasă Enter pentru a căuta. Apasă ESC pentru a anula.

Înapoi sus
Aboneaza-te la newsletter!
ro_RORomână