Abilitățile de procesare vizuală

Vederea bună înseamnă mai mult decât o vedere clară la distanță

Vederea înseamnă mai mult decât acuitatea vizuală măsurată cu ajutorul diagramelor de vedere.

În cazul în care copiii nu trec testul de acuitate, doctorul le prescrie ochelari pentru a compensa imperfecțiunile fizice ale ochilor care provoacă vedere încețoșată.

Dar vederea bună înseamnă mult mai mult decât o vedere clară la distanță.

Abilitățile vizuale la distanțe mici sunt deosebit de importante pentru copiii de vârstă școlară. Pentru că ei își petrec multe ore vizionând imagini la o distanță de 40-50 de centimetri.

 

Vederea la aproape solicită ochii mai mult decât vederea la distanță.

Privitul la aproape solicită mult sistemul nostru vizual și implică abilități vizuale foarte precise.

La distanță apropiată, copiii trebuie să îndeplinească cu succes următoarele cerințe:

  • Să aibă capacitatea de a-și coordona ochii pentru a lucra în echipă și a menține vederea unică (adică să nu vadă dublu).
  • Să poată urmări o linie dreaptă fără a-și pierde locul.
  • Să aibă capacitatea de a regla rapid concentrarea/focusarea, atunci când se uită de la aproape la departe și invers (de exemplu, atunci când copiază ceva de pe tablă pe caiet, la școală).
  • Să fie capabili să interpreteze și să înțeleagă ceea ce văd, aspect denumit în mod obișnuit percepție vizuală.

Ochelarii nu pot corecta problemele apărute în abilitățile enumerate mai sus. Spre deosebire de acuitatea vizuală, problemele de procesare vizuală nu sunt cauzate de imperfecțiunile fizice ale globilor oculari.  Aceste probleme de procesare vizuală sunt mai degrabă deficite de „cablare” în creier, cauzate de dezvoltarea vizuală slabă în primii ani de viață.

Dezvoltarea abilităților de procesare vizuală

Abilitățile de procesare vizuală se dezvoltă în același mod în care sunt dobândite abilitățile noastre motorii, adică prin practică și utilizare.

Așa cum sugarii trebuie să învețe să se rostogolească, să se târască și apoi să meargă, ochii lor trebuie să învețe, de asemenea, să urmărească, să lucreze în echipă, să se concentreze și să interpreteze ceea ce văd.

Ne naștem cu toate structurile oculare de care avem nevoie pentru vedere. Dar ne petrecem primele 4-6 luni de viață devenind „hard wired” în cortexul vizual, pentru a ne folosi corect echipamentul vizual. Apoi de-a lungul copilăriei timpurii, continuăm să reglăm fin aceste abilități.

Deci, ce se întâmplă dacă ceva nu merge bine, iar aceste abilități vizuale importante nu se dezvoltă în mod normal?  În acest caz, vederea devine mai puțin eficientă și necesită mai mult efort.

Vederea inconfortabilă se manifestă mai ales la școală, unde cititul devine un exercițiu plin de frustrare și oboseală.

20-25 % din populație are abilități scăzute  de procesare vizuală

Odată cu vârsta, cresc cererile de lectură și imprimarea textului citit devine mai mică. Astfel copiilor cu abilități slabe de procesare vizuală le este tot mai greu să mențină o vedere clară, confortabilă, unică.  Notele la școală încep să scadă, înțelegerea scade, iar oboseala ochilor face dificilă menținerea sarcinii, forțându-i pe acești copii să ia pauze frecvente. De cele mai multe ori, ei sunt catalogați de către profesori ca având un handicap de învățare.

Din păcate, puțini profesori sau părinți suspectează vederea ca fiind adevărata cauză a dificultăților de înțelegere. Iată de ce este foarte important un consult oftalmologic amănunțit, care să nu se rezume doar la verificarea acuității și a motilității oculare.

Studiile arată că aproximativ 20-25 % din populație are un anumit grad de scădere a abilităților  de procesare vizuală.

Nu uitați că abilitățile de procesare vizuală se antrenează prin terapie vizuală.

Articole create 36

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articole similare

Începe să tastezi termenul de căutare mai sus și apasă Enter pentru a căuta. Apasă ESC pentru a anula.

Înapoi sus
Aboneaza-te la newsletter!
ro_RORomână