Abilitățile vizuale

Abilitățile vizuale ne ajută să vedem lumea fără efort.

Trebuie să știm că vederea înseamnă mult mai mult decat acuitatea vizuală. Iar a avea o vedere „perfectă” (20/20), nu înseamnă aproape nimic atunci când vorbim despre strabism, de exemplu.

Majoritatea optometriștilor și oftalmologilor se preocupă de claritatea vederii, folosind ochelari sau lentile de contact pentru a atinge o acuitate perfectă. Desigur că acest lucru este important. Dar nu este și suficient.

Din păcate, pentru a-și putea folosi în mod eficient ochii (adică să lucreze în echipă), există nenumărați pacienți care au nevoie de mult mai mult decât corectarea acuității cu ajutorul ochelarilor.

În realitate există 17 abilități vizuale, iar vederea clară este doar una dintre ele.

Iată care sunt aceste abilități:

  • Acuitatea vizuala

    • Acuitatea este o măsură a capacității ochiului de a distinge în mod clar forme și detalii ale obiectelor, la o anumită distanță.
  • Focalizarea

    • Ochii au un sistem de focalizare care permite acomodarea/claritatea vizuală. Sistemul este relaxat când te uiți la un obiect aflat la depărtare și încordat când privești un obiect aflat aproape. În circumstanțe normale, ochii sunt capabili să facă tranziția fără efort între obiectele care sunt departe și aproape și pot menține concentrarea asupra elementelor care sunt aproape, în ciuda efortului suplimentar pe care îl depune sistemului de focalizare.
  • Urmărirea

    • Pentru a utiliza vederea eficient, ochii trebuie să se miște cu precizie, fără probleme și rapid de la o țintă la altă țintă. Urmărirea este o abilitate motrică fină, dobândită prin învățare și esențială pentru citit. Ea continuă să se îmbunătățească pe măsură ce copilul crește.
  • Lucrul în echipă

    • Este o abilitate de vizuală care permite ambilor ochi să lucreze împreună într-un mod precis și coordonat. Noi încercăm continuu să îndreptăm ambii ochi către diferite obiecte. Când privim un obiect, fiecare ochi trimite o imagine separată, ușor diferită, către cortexul vizual al creierului nostru, unde cele două imagini sunt combinate (sau fuzionate) într-o singură imagine. Dacă putem face acest lucru cu ușurință, vom avea o vedere stabilă, o vedere 3D. Dacă nu putem face această fuziune cu ușurință, obiectele pot apărea duble sau se pot mișca, creând o vedere confuză și inconfortabilă.
  • Vederea binoculară

    • Vederea binoculară este un tip de vedere în care un om are doi ochi capabili să se îndrepte în aceeași direcție pentru a percepe o singură imagine tridimensională a împrejurimilor.
  • Conștientizarea periferică

    • Conștientizarea periferică este capacitatea de a vedea obiecte și ținte în mișcare, fără ca ele să se afle în linia centrală a vederii. Aceasta este o abilitate vizuală importantă foarte dezvoltată la sportivi de exemplu.
  • Percepția adâncimii

    • Percepția adâncimii este capacitatea de a vedea lucrurile în trei dimensiuni (inclusiv lungime, lățime și adâncime) și de a judeca cât de departe sunt acestea.
  • Discriminarea vizuală

    • Discriminarea vizuală este capacitatea de a detecta diferențele și de a clasifica obiecte, simboluri sau forme. Acestea pot fi clasificate după culoare, poziție, formă, model, textură și dimensiune.
  • Memoria vizuală

    • Memoria vizuală este capacitatea de a-și reaminti rapid ceea ce ochiul a văzut în trecut. Memoria vizuală permite unui copil să-și amintească cum arată un simbol, obiect sau formă, fiind un aspect esențial pentru învățare.
  • Reconstrucția vizuală

    • Reconstrucția vizuală este capacitatea de a recunoaște un element familiar, un cuvânt sau o imagine atunci când este afișată doar o mică parte din acestea.
  • Abilitatea vizuală spațială

    • Abilitatea vizuală spațială este capacitatea de a înțelege, raționa și aminti relațiile vizuale și spațiale între obiecte sau diverse spații.
  • Constanța formei vizuale

    • Constanța formei vizuale este o abilitate perceptivă vizuală specifică care îi permite unui copil să înțeleagă că o formă sau un obiect rămân la fel chiar și atunci când își schimbă poziția, dimensiunea sau se află într-un mediu diferit.
  • Memoria vizuală secvențială

    • Memoria secvențială vizuală este capacitatea de a-și aminti și reaminti o secvență de obiecte și/sau evenimente în ordinea corectă. De exemplu, un copil cu memorie secvențială vizuală slabă poate citi cuvântul „opt” ca fiind „pot”, sau „rate” ca fiind „tare”. ‘
  • Integrarea motrică vizuală

    • Integrarea motrică vizuală este un set complex care cuprinde alte abilități subiacente, cum ar fi percepția vizuală, controlul motor și coordonarea ochi-mână. Mai simplu spus, se referă la capacitatea de a traduce o imagine vizuală, sau un plan vizual, într-o acțiune motorie precisă.
  • Atenția vizuală și concentrarea

    • Atenția vizuală se referă la capacitatea de a se pregăti, de a selecta și de a menține conștientizarea asupra unor locații, obiecte sau atribute specifice unei scenei vizuale (sau unei scene imaginare). Focalizarea atenției vizuale poate fi redirecționată către o nouă țintă fie în mod reflex, fie prin efortul intenționat al observatorului.
  • Viteza de procesare vizuală

    • Viteza de procesare vizuală este o măsură obiectivă a capacității vizuale, fiind apreciată cu ajutorul timpului de reacție necesar pentru a căuta și/sau a ajunge corect la un stimul vizual. Viteza de procesare vizuală depinde de șase sisteme principale de procesare a creierului: auditiv-cognitiv, atențional, memoria de lucru, vizuocognitiv, vizuomotor și executiv.
  • Percepția vizuală și integrarea

    • Percepția vizuală este capacitatea de a înțelege informațiile care vin prin ochi, dând sens a ceea ce vedem. Este procesul prin care informațiile vizuale sunt interpretate și procesate de creier. Integrarea vizual-motrică implică abilități de percepție vizuală împreună cu planificarea și controlul motricității fine. Acest lucru ne permite să ne folosim ochii și mâinile într-un mod coordonat și eficient, de exemplu coordonarea ochi-mână, copierea tiparelor, aranjarea de forme/numere/litere și în cele din urmă scrisul de mână.

Din toată această listă lungă de abilități enumerate mai sus, ochelarii tratează doar abilitatea numărul unu (acuitatea).

Restul abilităților se antrenează cu ajutorul terapiei vizuale, care ajută creierul, ochii și corpul să facă toate conexiunile necesare pentru a funcționa corect și în echilibru.

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top